تحلیل بنیادی صنعتی دوده فام | نماد(شصدف)

تحلیل شصدف صنعتي دوده فام

فهرست

تحلیل بنیادی شرکت صنعتی دوده فام (شصدف)

معرفی

صنعـت کربـن بلـک در ایـران متأثر از چهار شـرکت تولیدکننـده دوده صنعتـی یعنـی شـرکت صنعتی دوده فام(شصدف)، شـرکت کربن ایران(شکربن)، شـرکت سـیمرغ و شـرکت دوده صنعتی پارس(شدوص) اسـت. دوده صنعتی بنا به ترکیب شیمیایی، خواص رنگ دهی و  اندازه ذرات آن در صنایع مختلف مخصوصاً صنعت لاستیک به طور گسترده و وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدوداً ۳۰-۲۵ درصد وزن لاستیک را کربن تشکیل می‌دهد، نه تنها این ماده بعنوان پرکننده در این صنعت استفاده می‌شود بلکه با توجه به خصوصیات مختلفی که دارا می‌باشد به آن استحکام قابل توجهی می‌بخشد. بیشترین استفاده دوده پس از صنعت لاستیک سازی در صنایع جوهر سازی بخصوص برای چاپ روزنامه، رنگ سازی و پلاستیک می‌باشد.

دوده یکی از قدیمی ترین محصولات تولید شده توسط بشر است. تاریخچه استفاده از آن به قرن ها پیش باز می گردد یعنی زمانی که چینی ها و هندی ها از این ماده به عنوان رنگدانه در جوهر استفاده می کردند. گرچه پس از قرن شانزدهم با گسترش صنعت چاپ، اهمیت این ماده افزایش یافت.

کربن بلک

اصطلاح کربن بلک یا دوده صنعتی، در واقع به گروهی از محصولات گفته می شود که از اتم کربن تشکیل شده اند. اما دوده صنعتی با دوده معمولی متفاوت است. دوده صنعتی تحت شرایط کنترل شده و برای مصارف خاصی تولید می شود و بیش از ۹۷ درصد از ترکیب آن ، عنصر کربن می باشد . در حالی که دوده معمولی یک فرآورده جانبی نا خواسته است.

کربن بلک ماده ای است که نه تنها مورد توجه کسانی قراردارد که با صنعت دوده سر و کار دارند، بلکه توانسته است نظر بسیاری از محققان و دانشگاهیان را در سراسر دنیا به خود معطوف نماید. این محصول کاربرد زیادی به عنوان فیلر برای تغییر خواص مکانیکی، الکتریکی و عبوردهی نور در محیط هایی دارد که به آن ها افزوده می شود و در نتیجه نقش مهمی در خواص الاستومرها، پلاستیک ها، رنگ ، جوهر و لاستیک دارد. برای مثال، این ماده در پلاستیک ها محافظت در برابر اشعه ماورابنفش را افزایش می دهد. در پلیمرهای ترموپلاستیک رسانای خوبی است و زمانی که به عنوان فیلر در لاستیک استفاده می شود، پارامترهایی نظیر فرسایش، ساییدگی، خراشیدگی و شکست را بهبود می بخشد.

دوده صنعتی بنا به ترکیب شیمیایی، خواص رنگ دهی، اندازه ذرات و خواص کلوئیدی آن در صنایع مختلف مخصوصاً صنعت لاستیک به طور گسترده و وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدوداً ۳۰-۲۵ درصد وزن لاستیک را کربن تشکیل می‌دهد، نه تنها این ماده بعنوان پرکننده در این صنعت استفاده می‌شود بلکه با توجه به خصوصیات مختلفی که دارا می‌باشد به آن استحکام قابل توجهی می‌بخشد. بیشترین استفاده دوده پس از صنعت لاستیک سازی در صنایع جوهر سازی بخصوص برای چاپ روزنامه، رنگ سازی و پلاستیک می‌باشد.

دوده صنعتی اغلب در پلاستیک و تولیدات آن جهت رنگ بخشیدن، محافظت در مقابل حرارت، محافظت در مقابل فساد ناشی از تشعشعات ماوراء بنفش، خصوصیات الکتریکی و همچنین خاصیت استحکام بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعضاً در صنعت به عنوان ماده احیا کننده نیز به کار می‌رود. همچنین نقش مهمی را در الاستومرها، پلاستیک ها، رنگ و جوهر بر عهده دارد. به ویژه صنعت تایر، در حدود ۸۰ درصد از دوده صنعتی تولیدی را مصرف می نماید.

  • این ماده یا بر اساس فرآیند تولید یا بر اساس نوع خوراک اولیه یا بر اساس نوع کاربرد و یا خواص محصول نهایی طبقه بندی می شود.
  • از نظر فرآیند تولید به دو دسته تقسیم می شوند: دوده هایی که با روش تجزیه حرارتی و دوده هایی که با روش سوختن جزئی تولید می شوند.

از نظر کاربرد دوده صنعتی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

دوده مورد استفاده در صنعت لاستیک و دوده مورد استفاده در صنعت غیرلاستیکی که این نوع دوده ها با عنوان “دوده های خاص” نیز نامیده می شوند و از نظر مورفولوژی و سطح شیمیایی با دوده های مورد استفاده در صنایع لاستیکی متفاوت می باشند.

گریدهای سخت

N-220:

مقاومت سایشی بالایی را ایجاد می کند . قدرت کشش بالا و مقاومت در برابر پارگی خوبی را موجب می شود. هدایت الکتریکی متوسطی دارد. در تایر کامیون ها و اتوبوس های مسافری و وسایل مکانیکی کاربرد دارد.

N-234:

مقاومت سایشی فوق العاده بالایی را فراهم می آورد. ساختار بالایی دارد و در الاستومر ها و در آمیزه های SBR/SR کاربرد دارد.

N-326:

این گرید دارای ساختار پائین ، استحکام بخشی و مقاومت کششی بالا ، بسیار مقاوم در برابر پارگی و از هم گسیختگی در ترکیب رابر می باشد. در وسایل مکانیکی، بدنه اصلی تایر، تسمه و کمربند و در تایر خودرو های جاده ای کاربرد دارد.

N-330:

دارای مقاومت سایشی خوب به همراه خاصیت ارتجاعی بالا می باشد و مقاوم در برابر کشش و پارگی می باشد. به طور گسترده هم در رابر های سنتزی و هم در رابر های طبیعی کاربرد دارد و هم در تایر ها و هم در وسایل مکانیکی استفاده می شود.

N-339:

مقاومت سایشی فوق العاده ای دارد. دارای ساختار بالا می باشد و در تایر خودرو های مسافر بری و وسایل مکانیکی کاربرد دارد.

N-375:

این دوده از لحاظ مشخصات بسیار شبیه گرید ۳۳۹ می باشد.خاصیت تقویت کنندگی و ضریب سختی بالا و قابلیت فرآیندی عالی دارد و در صنعت تایر جهت ساخت لایه های میانی تایر استفاده می شود .

گریدهای نرم

N-550:

مقاومت سایشی متوسطی دارد. دارای استحکام زیاد، افت حجمی( انقباض ) و تورم بعد از قالب گیری کم می باشد. قابلیت ارتجاعی نسبتا بالایی دارد. در بدنه اصلی تایر، در چسب های زیر سازی، در لوله ها، پوشش کابل ها و در برخی موارد دیگر کاربرد دارد.

N-660:

خاصیت استحکام بخشی متوسطی دارد . یک دوده با موراد استفاده زیاد می باشد. در تایر گرمای کمی تولید می کند و در تمام الاستومر ها کاربرد دارد.

N-772:

خواص این گرید مشابه گرید N-764 می باشد ولی موارد کاربردش متفاوت بوده و در بدنه اصلی تایر نیز به کار می رود.

همان طور که در توضیحات بالا نیز گفته شده است محصولات اصلی شرکت دوده صنعتی سخت(با ظرفیت اسمی ۳۲،۵۰۰ تن) و نرم(با ظرفیت ۲۰،۰۰۰ تن) می باشد که بیشتر درآمد شرکت مربوط به دوده صنعتی سخت با وزن حدودا ۶۵ درصدی می باشد. نسبت صاردات به کل محصولات هم حدود ۵۰ درصد می باشد. صادرات به کشور هایی همچون ترکیه، آذربایجان، هند و غیره می باشد به صورت FCA و یا FOB می باشد. روند فروش و پیشبینی برای سال ۱۴۰۲ به صورت زیر می باشد:

روند تولید و فروش شصدف دوده صنعتی فام

شرکت طرح توسعه افزایش ظرفیت ۲۰.۰۰۰ تنی دوده سخت دارد که طبق پیشبینی شرکت در انتهای سال قبل به بهره برداری رسیده است و در پیشبینی تولید درصدی از این افزایش ظرفیت لحاظ شده است. در نمودار زیر روند نرخ فروش شرکت آورده شده است:

نرخ فروش داخلی و خارجی صنعتی دوده فام (شصدف)

شـصدف و سـایر شـرکت های تولیدکننـده دوده در تعییـن نـرخ فـروش محصولات خـود تابع شـرایط و ضوابط نهاد یا سـازمان خاصی نیسـتند؛ به عبارتی دیگـر، قیمتگذاری محصولات شـرکت های تولیدکننـده دوده تابع عواملی همچون بهای تمام شده شرکت، عرضه و تقاضا، کشش بازار و غیره می باشد. دو تا از مهم ترین قیمت های موثر در فروش شرکت قیمت جهانی دوده و نرخ دلار می باشد. علت روند صعودی نرخ فروش شرکت علاوه بر نرخ جهانی که ترند صعودی دارد، نرخ دلار می باشد و علت اصلی پیشبینی رشد چشم گیر در نرخ فروش شرکت در سال ۱۴۰۲، نرخ دلار می باشد.

اجزای بهای تمام شده شصدف

همان طور که از تصویر بالا مشخص است مهم ترین جز بهای تمام شده مواد مستقیم می باشد و بعد از سربار و دستمزد مستقیم قرار دارند. ماده مستقیمی که شرکت استفاده می کند روغن آروماتیک سنگین می باشد که تقریبا ۴۰ درصد از آن را از شرکت پالایش قطران ذغالسنگ تهیه می کند. در قسمت سربار می توان به هزینه استهلاک اشاره کرد که به واسطه به بهره برداری رسیدن طرح رشد در هزینه استهلاک پیشبینی شده است.

در نهایت با دلار ۴۶ هزار تومان، نرخ دوده ۹۵۰ دلاری و نرخ روغن آروماتیک سنگین ۴۰۰ دلاری، سود هر سهم برابر با ۷۷۰ تومان می باشد.

 

سود هر سهم صنعتی دوده فام شصدف

https://mag.pouyanbroker.com/analysis/fasabzeva-analysis/