تحلیل بنیادی نماد پارسان‌ -‌ تیرماه ۱۴۰۲

تحلیل بنیادی پارسان

فهرست

تحلیل بنیادی گسترش نفت و گاز پارسیان | نماد پارسان

  • تحلیل ذیل در هفته سوم تیرماه منتشر شده است.

بررسی پوتفو و محاسبه NAV

پورتفوی بورسی

تقریبا تمام پورتفوی بورسی پارسان پتروپالایشی می باشد و همان طور که از جدول زیر مشخص است به صورت ریز تر می توان دید ۵۱ درصد پورتفو مربوط به اوره های ها بوده و ۳۱ درصد مربوط به فرآورده های نفتی.بیشترین مازاد پورتفوی بورسی مربوط به شپدیس بزرگترین تولیدکننده اوره می باشد و از دیگر اوره های پورتفو می توان به شیراز، کرماشا و خراسان اشاره کرد که در جایگاه ۴ ، ۷ و ۹ پروتفوی بورسی پارسان هستند. در جایگاه دوم پالایشگاه نفت بندرعباس(شبندر) قرار دارد و از دیگر پالایشی های پورتفو می توان به شبریز و شراز در جایگاه ۵ و ۸ اشاره کرد. از سایر پتروشیمی ها می توان به پارس و زاگرس اشاره کرد.

مازاد ارزش پرتفو بورسی

صنعت مازاد ارزش پورتفو درصد از مازاد ارزش پورتفو
تولید کود و ترکیبات نیتروژن ۹۸۷,۷۲۸,۴۹۲ ۵۱%
فراورده های نفتی ۵۹۸,۲۲۰,۸۳۵ ۳۱%
مواد شیمیایی-متنوع ۳۶۶,۱۰۴,۵۷۶ ۱۹%
جمع ۱,۹۵۵,۵۵۶,۸۰۳ ۱۰۰%

شپدیس همان طور که گفته شد بزرگترین تولید کننده اوره ایران با ظرفیت ۳،۲۲۵ هزار تن می باشد، شیراز با ظرفیت ۱،۵۶۷ هزار تن، کرماشا با ظرفیت ۶۶۰ هزار تن و خراسان با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن می باشد. عوامل مختلفی بر صنعت اوره اثر گذار است که مهمترین آن ها نرخ جهانی اوره، نرخ گاز که به عنوان خوراک و سوخت استفاده می شود و نرخ دلار می باشد. در تحلیل دیگری که در سایت موجود می باشد، اشاره شده که افزایش نرخ گاز قطعا موثر بر این صنعت می باشد اما سبب زیان دهی این شرکت ها نمی شود اما در سمت دیگر زاگرس که بزرگترین تولید کننده متانولی می باشد این رشد نرخ گاز می تواند سبب زیان دهی این شرکت شود که البته در مصوبه ای که اعلام شده است امکان تخفیف نرخ گاز برای این صنعت در نظر گرفته شده است.

پیرامون پالایشی ها می توان به این مساله اشاره کرد که کرک اسپرد محصولات مختلف یکی از مهمترین عوامل بر صنعت هستند که پایین تر از سال قبل آمده اند اما می توان به این مساله هم اشاره کرد که به واسطه رشد نرخ دلار و پیشبینی که برای آن است می توان رشد در نرخ فروش این شرکت ها دید.

پورتفوی غیربورسی

 پارسان نسبت به پورتفوی بورسی آن مازاد ارزش کمتری دارد و در این بخش نیز تمرکز بیشتر بر صنعت پتروشیمی قابل مشاهده است. از جمله شرکت های غیربورسی پارسان می توان به پتروشیمی کیان( مجتمع پتروشیمی کیان در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس عسلویه احداث شده است. این مجتمع با دریافت خوراک های مانند اتان، برش سه کربنه و نفتای سبک از مجتمع های پالایش گاز منطقه پارس جنوبی و واحد های پتروشیمی مختلف منطقه ویژه اقتصادی پارس، طیف گسترده ای از محصولات میانی و نهایی را تولید خواهد کرد). پتروشیمی اروند( شرکت پتروشیمی اروند بـزرگتـریـن تولید کننده زنجیره پـی وی سـی جهـان با هدف تامین مـواد اولیه صنایع پایین دستی مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی  احداث گردیده است. از اهداف مهم این پروژه صنعتی واقتصادی تولید محصولات با ارزش همچون محصول S-PVC با تولید سالیانه ۳۰۰۰۰۰ تن پلی وینیل کلراید به روش سوسپانسیون و محصول E-PVCبا تولید سالیانه ۴۰۰۰۰ تن پلی وینیل کلراید به روش امولسیون ،کاستیک برمبنای خلوص ۱۰۰ درصد به میزان ۶۳۴۰۰۰ تن در سال وتامین گاز کلر برای تعدادی از پتروشیمی های منطقه ویژه به میزان ۱۸۶۷۰۰ تن درسال ، آب ژاول به مقدار ۱۶۲۶۰ تن در سال و اتیلن دی کلراید به میزان ۳۲۹۳۰۰ تن در سال جهت تامین نیاز بازارهای داخلی وصادرات به خارج از کشور در نظر گرفته شده است. گاز کلر تولیدی علاوه بر مصرف به عنوان خوراک در مجتمع های پتروشیمی غدیر، کارون ، خوزستان ، وبندرامام ، به کارخانه EDC/VCM ارسال شده وبه همراه اتیلن دریافتی از خط اتیلن غرب ابتدا به محصول EDC وسپس به محصول VCM تبدیل میگردد. محصول VCM به کارخانه PVC ارسال شده ودر واحد های تولیدی به محصولات S- PVC و E-PVC تبدیل میشود.) پتروشیمی همت(شرکت پتروشیمی همت با هدف کاهش کمی و کیفی آلودگی های زیست محیطی یک واحد عظیم تولید اوره با استفاده از جمع آوری گازهای دی اکسید کربن (CO2) تولید شده، تاسیس شده است) و پتروشیمی مروارید( واحد فرآیندی الفین: خوراک واحد از اتان تولیدی واحدهای پارس جنوبی به میزان ۶۵۰ هزار تن در سال تأمین خواهد شد. ظرفیت واحد، تولید ۵۰۰ هزار تن اتیلن در سال می باشد که ۳۴۰ هزار تن به عنوان خوراک واحد اتیلن گلایکول استفاده می شود و مابقی نیز به شرکت های متقاضی ارسال می گردد. واحد فرآیندی منو اتیلن گلایکول : ظرفیت تولیدی این واحد ۵۰۰ هزارتن منو اتیلن گلایکول (MEG) ، ۵۰ هزار تن دی اتیلن گلایکول (DEG) و ۳.۴ هزار تن تری اتیلن گلایکول (TEG) در سال است و تمامی این محصولات  نیز به صورت مایع تولید می شوند . خوراک این واحد ۳۴۰ هزار تن در سال اتیلن و ۳۶۸ هزار تن در سال اکسیژن می باشد که از واحدهای اتیلن و پتروشیمی دماوند تامین می گردند.

در نهایت NAV هر سهم برابر است با:

NAV پارسان

اطلاعات میلیون ریال
مازاد پورتفوی بورسی ۱,۹۵۵,۵۵۶,۸۰۳
مازاد پورتفوی غیر بورسی ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
حقوق صاحبان سهام ۱۲۱,۶۹۱,۵۳۰
NAV ۲,۱۹۷,۲۴۸,۳۳۳
سرمایه ۴۰,۵۰۰,۰۰۰
NAV Per Share ۵۴,۲۵۳
Price ۳۱,۷۶۰
P/NAV ۵۸.۵۴%

در جمع بندی می توان گفت علاوه بر NAV حال حاضر که محاسبه شده است، مناسب است  به پیشبینی و بررسی رویداد های آتی پرداخته شود؛ به واسطه اینکه شرکت تقریبا تمام پورتفوی اش پتروشیمی است عواملی همچون نرخ گاز خوراک و سوخت، نرخ نفت و کرک اسپرد ها، نرخ دلار و همچنین به واسطه طرح هایی که به خصوص پورتفوی غیر بورسی دارد به بهره برداری رسیدن آن ها از جمله عوامل مهم و موثر است.