حاشیه سود صنعت فولاد

حاشیه سود صنعت فولاد

فهرست

حاشیه سود ناخالص فولادی‌ها

روند حاشیه سود شرکت‌های فولادی طی ۵ فصل گذشته به تفکیک در نمودار زیر آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود روند حشیه سود شرکت های طی سال ۱۴۰۱ نزولی بوده است، چرا که با وجود رشد نرخ ارز در سال گذشته نرخ جهانی مقاطی مختلف فولادی کاهشی بود که این عامل منجر به کاهش حاشیه سود ناخالص این شرکت‌ها شده است. فصل اول سال ۱۴۰۲ عواملی همچون رشد دوباره نرخ ارز و موجودی انبار با بهای تمام شده پایین باعث رشد دوباره حاشیه سود ناخالص شده است به طوری که میانگین نرخ رشد حاشیه سود نسبت به فصل آخر سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد بوده است. در ادامه به طور مختصر به بررسی روند حاشیه سود به تفکیک نمادها خواهیم پرداخت.

فولاد

شرکت فولاد مبارکه تولید کننده انواع ورق‌های گرم و سرد است. این شرکت طی سه ماهه اول سال جاری درمجموع بالغ بر ۲،۳۱۶ هزار تن انواع محصولات ورق را تولید کرده است که در این بین ورق گرم با ۱،۳۸۱ تن بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است. ولی فروش مقداری شرکت حدود ۲،۳۴۲ هزار تن بوده است که این، بیانگر فروش شرکت از انبار بوده است. بهای تمام شده موجودی انبار شرکت نسبت به تولیدات جدید شرکت ارقام پایین‌تری داشته است. شرکت فولاد در مجموع در سه ماهه اول سال ۶۳ هزار میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به فصل گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است در حالی که بهای تمام شده شرکت در فصل اول ۱۴۰۲ حدود ۳۳.۶ هزار میلیارد تومان بوده است و تغییرات خاصی را نسبت به فصل قبل نداشت.

حاشیه سود ناخالص شرکت از ۲۵ درصد در فصل قبل به ۴۷ درصد در فصل جاری رسیده است.

تحلیل بنیادی پارس فولاد سبزوار | نماد (فسبزوا)

ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع تولید کننده شمش فولادی و آهن اسفنجی است. لازم به ذکر است که شرکت آهن اسفنجی تولید خود را در جهت تولید شمش استفاده می‌کند و درآمدی از محل تولید آن ندارد. روند رشدی حاشیه سود این شرکت از فصل ۴ سال ۱۴۰۱ شروع شده است به طوری که از رقم ۱۸ درصد در فصل سوم سال گذشته به عدد ۴۶ درصد در فصل اول ۱۴۰۲ رسیده است. این شرکت گندله ارزان قیمت داشته است، به عبارت دیگر بهای تمام شده ماده اولیه شرکت رقم بسیار پایینی بوده است به طوری که نسبت گندله خریداری شده و مصرفی شرکت نسبت به نرخ شمش حدود ۱۷ درصد است که در حال معمول این عدد باید حوالی ۲۳ درصد باشد. این عامل منجر به رشد شدید حاشیه سود شرکت طی دو فصل اخیر شده است.

کاوه

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش تولید کننده شمش فولادی است. این شرکت نیز همانند شرکت ارفع اهن اسفنجی تولیدی خود را جهت تولید شمش استفاده میکند. ولی این شرکت نسبت به بقیه شرکت های فولادی رشد حاشیه سود ناخالص قابل توجهی نداشته است. چرا که بهای تمام شده ماده اولیه شرکت نسبت به سایر شرکت ها رقم بالاتری بوده است. به عبارت دیگر نسبت نرخ مصرف گندله به شمش در دوره مذکور حوالی ۲۳ درصد بوده است. این نکته بیانگر این است که کاوه موجودی انبار قابل توجهی برای مواد اولیه نداشته است.

فخوز

شرکت فولاد خوزستان تولید کننده انواع شمش های بلوم و بیلت و اسلب میباشد. روند رو به رشد حاشیه سود ناخالص این شرکت از فصل دوم سال ۱۴۰۱ شروع شده است.  ولی بیشترین میزان رشد طی فصل اول سال ۱۴۰۲ بوده است که علت این امر نیز همانند سایر شرکت ها فروش از محل موجودی انبار با بهای تمام شده پایین و موجودی انبار مواد مستقیم تولید با نرخ پایین بوده است. به طوری که حاشیه سود ناخالص فخوز از ۱۵ درصد در فصل گذشته به ۳۱ درصد طی فصل جاری رسیده است.

هرمز

شرکت فولاد هرمزگان جنوب تولید کننده اسلب است. حاشیه سود ناخالص هرمز در ۴ فصل سال ۱۴۰۱ به عدد ۹ درصد رسیده بود که علت این امر، ریزش بیشتر اسلب نسبت به شمش بلوم بوده است و گندله که ضریبی از نرخ شمش بلوم بوده است کاهش کمتری داشته است.ولی طی فصل اول سال ۱۴۰۲ این شرکت نیز به خاطر موجودی انبار ارزان مواد اولیه و رشد نرخ دلار و نرخ فروش محصولات با رشد حاشیه سود ناخالص روبرو گشته است به طوری که این عدد به ۳۱ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ رسیده است.

 

درنهایت با توجه به این که وضعیت نرخ جهانی شمش در سایه سیاست دامپینگ روسیه و فروش محصولات خود با نرخ پایین، نزولی میباشد؛ روند سودآوری شرکت‌ها کاهشی خواهد بود. چرا که این شرکت‌ها عمده موجودی انبار خود چه در مواد مستقیم چه در محصول اصلی با بهای تمام شده پایین را مصرف کرده‌اند و در ادامه سال بهای تمام شده محصولات تولیدی رشد خواهد کرد و حاشیه سود ناخالص شرکت‌ها نیز نسبت به فصل اول سال جاری کاهشی خواهد بود.