چدن | معرفی و تحلیل بنیادی

تحلیل نماد چدن

فهرست

شرکت تولیدی چدن سازان در سال ۱۳۶۱ به صورت شرکت با مسئولیت محدود در اصفهان تاسیس شد و یک سال بعد به شرکت سهامی خاص تبدیل گشت. در نهایت در بهمن ماه سال ۱۳۹۵به شرکت سهامی عام تبدیل شد و در بورش اوراق بهادار پذیرفته شد.

گروه صنعتی چدن سازان در حال حاضر به عنوان یک هلدینگ صنعتی در قالب چهار شرکت اصلی شامل شرکت تولیدی چدن سازان ( سهامی عام )، شرکت غلتک سازان سپاهان (سهامی عام )، شرکت سنگین صنعت کوهپایه ( سهامی خاص ) و شرکت نواندیشان صنعت فولاد (سهامی خاص ) در حال فعالیت می باشد.

فعایت اصلی شرکت چدن طراحی و تولید انواع غلتک و قطعات سنگین صنعتی از جنس چدن های آلیاژی، داکتیل و فولاد می باشد.

محصولات شرکت چدن

محصولات ظرفیت اسمی (تن)
غلتک ۱۹۵۰۰
رینگ و بوش ۱۰۰۰

محصول اصلی شرکت غلتک می باشد که ۹۵ درصد از حجم تولید کل را شامل می شود و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳ هزار تن غلتک و ۶۸۴ تن رینگ و بوش تولید شده است.

غلتک در بسیاری از پروسه های تولیدی از قبیل تولید ورق و مقاطع فولادی، خردایش، صنایع تولید کاغذ، صنایع غذایی و صنایع لاستیک کاربرد دارد.

سهامداران شرکت چدن

تحلیل نماد چدن

عمده سهامداران اصلی شرکت چدن افراد حقیقی  هستند که همانطور  که در تصویر فوق مشخص شده است در سهامداران درصدی شرکت ۵۶ درصد اشخاص حقیقی حضور دارند.

ترکیب مواد اولیه شرکت چدن

مواد اولیه محل تامین
فروآلیاژ ها بازار داخل و خارج
ضایعات فلزی بازار داخل

با توجه به جدول فوق مواد اولیه شرکت فروآلیاژها و ضایعات فلزی می باشد که بخشی از فروآلیاژها از بازار خارج (ترکیه، چین و هند) تامین میگردد. ضایعات فلزی نیز از بازار داخل تهیه می شود. تامین کنندگان عمده مواد اولیه داخلی، شرکت های آسان تولید سپاهان، زرین تراز زاینده رود، ذوب آهن اصفهان و کاوه فولاد آریا می باشند.

همچنین بخوانبد:بهترین صندوق زعفران

روند تولید و فروش غلتک شرکت چدن

شرکت تولیدی چدن سازان

روند فروش داخلی و صادراتی نماد چدن

سهم چدن

مبلغ فروش داخلی و صادراتی غلتک

تحلیل بنیادی چدن

با توجه به نمودار فوق در آمد دلاری شرکت در سالیان اخیر همواره صعودی بوده است و  در سال گذشته ۱۶ درصد از درآمد شرکت از محل فروش صادراتی غلتک بوده است. لازم به ذکر است محصول رینگ و بوش فقط در داخل کشور به فروش می رسد.

روند نرخ فروش  داخلی و صادراتی غلتک

چدن

در نمودار فوق روند قیمتی ۱۰ فصل اخیر فروش داخلی و صادراتی غلتک نشان داده شده است. از زمستان ۱۴۰۱ نیز نرخ فروش صادراتی شرکت بیشتر از نرخ فروش داخلی شده است و در حال حاضر  در بهار ۱۴۰۳ نرخ قروش صادارتی ۴۰۸۳ دلار به ازای هر تن بوده است.

زیرمجموعه های شرکت چدن

شرکت ها درصد سرمایه گذاری
فسازان ۵۷
شرکت سنگین صنعت کوهپایه ۱۰۰
شرکت نواندیشان صنعت فولاد ۵۵
شرکت فرعی خارجی ۹۵
شرکت کیمیا چدن اسپادنا ۹۸

در بین زیرمجوعه های شرکت چدن، شرکت فسازان که بورسی و تولید کننده شمش نیز هست  از اهمیت بیش تری برخودار است. و عمده سود دریافتی چدن از زیرمجوعه ها مربوط به  شرکت فسازان است. همچنین شرکت در سال ۱۴۰۲ با فروش ۴۵ درصد از سهام شرکت نواندیشان صنعت فولاد سهم مالکیت خود را به ۵۵ درصد رساند.

سود و زیان چدن

دوره مالی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ بهار ۱۴۰۳ برآورد ۱۴۰۳
فروش ۹,۴۸۰,۰۶۱ ۱۵,۸۰۶,۸۲۱ ۳,۲۶۰,۹۹۷ ۱۸,۷۷۷,۸۱۵
بهای تمام شده کالای فروش رفته (۵,۴۸۰,۰۹۸) (۸,۸۴۸,۳۷۱) (۱,۶۹۴,۶۳۷) (۱۱,۲۲۱,۳۷۱)
سود (زیان) ناخالص ۳,۹۹۹,۹۶۳ ۶,۹۵۸,۴۵۰ ۱,۵۶۶,۳۶۰ ۷,۵۵۶,۴۴۴
سود (زیان) خالص ۳,۶۱۳,۳۱۵ ۵,۲۰۰,۰۸۱ ۹۳۷,۰۴۲ ۵,۲۱۴,۶۶۰
سود هر سهم پس از کسر مالیات ۳۲۸ ۳۷۱ ۶۷ ۳۷۲
سرمایه ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴,۰۰۰,۰۰۰

مفروضات چدن

مفروضات ۱۴۰۳
مقدار تولید غلتک (تن) ۱۲,۰۰۰
مقدار تولید رینگ (تن) ۴۰۰
نرخ دلاری غلتک ۳,۲۰۰
نرخ دلاری رینگ ۳,۴۰۰
میانگین نرخ دلار نیما ۴۸۰,۰۰۰
نرخ افزایش حقوق و دستمزد ۳۰%

با توجه به مفروضات فوق برآورد می شود شرکت در سال ۱۴۰۳ درآمدی معادل ۱۸۰۰ میلیارد تومان داشته باشد و با توجه به سرمایه فعلی شرکت به ازای هر سهم ۳۷۲ ریال سود بسازد.